Blogit olivat todella kuuma juttu 2000-luvun alussa, ja melkein jokainen ainakin kokeili sellaisen pitämistä muutaman postauksen ajan. Oli erityisen mielenkiintoista päästä lukemaan kommentteja ja näkemään, mitä muut samasta aiheesta kiinnostuneet olivat asiasta mieltä.

Videoblogit, eli vlogit, nousivat nopeasti blogien tilalle 2010-luvun alkupuolella ja sitten vuosikymmenen lopulla tulivat podcastit, Instagram-livelähetykset sun muut. Blogit ovat taas nostaneet päätään, koska niitä voidaan levittää yhä paremmin sosiaalisen median kautta siinä missä vlogeja tai podcastejakin. Blogin kirjoittaminen on myös hyvä tapa ylläpitää kirjoitustaitoa ja kirjallista ilmaisua, minkä merkitys ei ole vähentynyt.

Blogeja voi kirjoittaa monesta aiheesta ja yksi niistä on urheilu – tuo monen suomalaisen rakas harrastus. Itse lajien lisäksi voi kirjoittaa myös urheiluun liittyvistä varusteista ja muista tarpeista. Tällaisillekin blogeille löytyy takuulla lukijansa.

Miksi blogi kiinnostaa?

Koronapandemian suljettua suurimman osan paikoista moni löysi blogit uudelleen; niitä oli paitsi mukava lukea, niistä sai myös monenlaista inspiraatiota siihen, mitä kaikkea näin koronasulun aikana voisikaan tehdä. Koska blogi on tekstimuodossa, sen nähdään olevan jotenkin pysyvämpää kuin vaikkapa Instagramin livelähetys. Blogia on myös helppo jakaa ja koska käytännössä kaikki ovat lukutaitoisia, on blogeilla myös yleisöpotentiaalia. Monien blogien kirjoitustyyli on melko tuttavallinen, mutta kuitenkin asiallinen, joten ne koetaan mieluisiksi paikoiksi hakea tietoa. Ihmiset ovat myös luonnollisesti herkempiä ostamaan jotain, joka on jo saanut jonkun toisen kehut.

Nykyään blogeista haetaan myös entistä enemmän tietoa ja vinkkejä. Mainospuheiden sijaan ihmiset haluavat kuulla toisen ihmisen käyttäjäkokemuksia ja arvioita erilaisista tuotteista ja palveluista. Hyvänä esimerkkinä urheilun saralla ovat vaikkapa treenihousut, jotka ovat pakollinen hankinta ja siksipä ostopäätöstä ei haluta hätiköidä. Moni on valmis uhraamaan aikaansa siihen, että käydään läpi muutama, mieluiten entuudestaan tuttu blogi, jossa käydään läpi sitä kuinka helposti treenivaatteisiin pääsi käsiksi, miltä ne tuntuvat ja saako niistä vastinetta rahoille.

Mistä kannattaa erityisesti kirjoittaa?

Koronapandemia aiheutti myös sen, että moni lähti lenkkipolulle, kun kuntosalit menivät kiinni. Kuntosalin sisäilmaan tottuneelle saattoi tulla yllätyksenä, että sää on melkoinen tekijä ja samat urheiluvaatteet eivät kelpaakaan Suomen olosuhteissa ulko- ja sisäkäyttöön. Siksipä erityisesti aloittelevat lenkkeilijät alkoivat etsimään erilaisista blogeista apua siihen, millaiset treenihousut kannattaa hankkia.

On myös tärkeää, että treenivaatteet pysyvät kunnossa mahdollisimman pitkään, jotenka niiden oikeaoppinen pesu on kaiken A ja O. Hikisten urheiluvaatteiden lajittelu ei ehkä ole sitä mieluisinta puuhaa, mutta kun ne pesee vain keskenään ilman muuta pyykkiä ja oikeilla pesuaineilla, pitenee niiden käyttöikä melkoisesti.

Ylipäänsä blogissa kannattaa kirjoittaa mahdollisimman kokonaisvaltaisesti siitä, millaiset urheiluvaatteet ovat mukavia, mistä ne on hankittu ja miten niistä pidetään mahdollisimman hyvää huolta. Kertakäyttökulttuuri alkaa olemaan ohi, ja suomalaiset kuluttajat ovat alkaneet ajatella vaatteitakin siinä mielessä investointina, että niiden mahdollisten käyttökertojen määrä suhteutetaan hintaan, jolloin voidaan laskea, paljonko yksi käyttökerta maksaa. Jos treenihousut maksavat esimerkiksi 29,95 euroa ja niiden kanssa voi lenkkeillä joka päivä seuraavan viiden vuoden ajan, niiden hinnaksi tulee pyöristettynä vaivaiset 2 senttiä per käyttökerta!