Nykykulttuurissa blogit ovat mahtava tapa toteuttaa luovuutta ja kertoa itselle tärkeistä ajatuksista laajemmalle lukijakunnalle. Blogilla voidaan tarkoittaa mitä tahansa verkkosivustoa, jonne bloggaaja tuottaa säännöllisesti sisältöä. Sisältö on helposti löydettävissä ja aikajärjestyksessä siten, että uusimmat kirjoitukset ovat ensimmäisenä lukijan nähtävissä, mutta vanhempiinkin on helppo perehtyä.
Blogit voivat sisältää tekstin lisäksi kuvia, videokuvaa tai ääntä. Parhaimmillaan blogit kasvavat vuosien aikana varsinaiseksi kirjoittajansa runsaaksi aarreaitaksi, joka on löytänyt vakiintuneen lukijakuntansa. Lukijat palaavat yhä uudelleen katsomaan uusia päivityksiä, ja bloggaaja puolestaan pitää huolta lukijoistaan takaamalla säännöllisen päivitystahdin ja laadukkaan sisällön, jota ei ole tuotettu hutaisten.
Lemmikkiblogissa jaetaan tietoa ja vinkkejä
Antoisimmillaan blogi on silloin, kun se on vastavuoroinen. Kyseessä ei ole yhdensuuntainen vuorovaikutus, vaan viesti kulkee molempiin suuntiin: lukijat kommentoivat blogia ja bloggaaja puolestaan vastaa heille sekä ottaa toiveita huomioon esimerkiksi aihevalinnoissa. Lukijoita sitouttaa tunne siitä, että he ovat bloggaajalle arvokkaita ja heidän mielipiteensä tulevat kuulluiksi.
Suurin osa menestyneistä blogeista on aihepiiriltään rajattuja. Blogin, joka yrittää käsitellä kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä, on vaikea löytää lukijoita. Silloin bloggaaja yrittää ikään kuin miellyttää kaikkia, jolloin aiheiden käsittely jää usein pintaraapaisuksi. Kun taas keskitytään tiiviisti yhden aiheen ympärille, vuorovaikutus saattaa olla antoisaa myös siinä suhteessa, että bloggaaja ja lukijat voivat yhteisöllisesti vaihtaa ajatuksia ja tämän myötä molemmat oppia lisää. Parhaat vinkit, neuvot ja kokemukset tulevat usein nimenomaan vertaisryhmästä, eivät virallista reittiä!
Rajatun kohderyhmän blogeista lemmikkiblogit ovat hyvä esimerkki. Erityisesti koirablogit ovat suosittuja ja luettuja. Niissä saatetaan keskittyä koiran arkisen elämän kuvailuun humoristisesti tai toisaalta vaikkapa koirakoulutukseen asiapitoisemmin. Olipa käsittelytapa mikä tahansa, tietoa kysytään ja vaihdetaan paljon: mitä tehdä, kun koiranpentu pissii sisälle? Mikä koiranruoka on parasta vanhalle koiralle? Kuinka koiran kynnet leikataan?
Olipa kysymys kuinka kinkkinen vain, yleensä siihen saa myös vastauksen. Siksi bloggaamisen voikin sanoa olevan hyvin yhteisöllistä. Kannattaa kuitenkin muistaa suhtautua blogista ja sen kommenttiosiosta luettuihin kokemuksiin ja neuvoihin aina varauksella. Neuvot ovat hyvää tarkoittavia ja monet niistä ovat myös oikeita, mutta tiedot kannattaa tarkistaa. Erityisen tärkeää tämä on silloin, kun kyse on lemmikin terveydestä tai turvallisuudesta. Jos koiranruoka, jota suositellaan, ei olekaan vanhalle koiralle sopivaa, vahinkoa koituu, joten kriittisyys on tarpeen lemmikin parhaaksi.
Kaupallista sisältöä ja omia ajatuksia
Siinä, missä blogit olivat vielä viisitoista vuotta sitten usein melko amatöörimäisiä, niitä tuotetaan nyt kunnianhimoisesti ja usein myös ansaitsemismielessä. Blogatessaan jollain media-alustalla bloggaaja saattaa saada palkkatuloon rinnastettavaa tuloa. Yleisempi tapa tienata blogilla ovat kuitenkin erilaiset lyhytkestoiset yhteistyöt ja kampanjat eri firmojen kanssa. Bloggaaja saattaa tienata esimerkiksi jokaisesta klikkauksesta, joka hänen sivuiltaan tehdään tiettyyn verkkokauppaan.
Usein bloggaajat kelpuuttavat yhteistyökumppaneikseen firmoja ja brändejä, jotka sopivat bloginsa imagoon. Esimerkiksi lemmikkiblogeissa saatetaan keskittyä yhteistyöhön, jonka keskiössä on koiranruoka, ja kauneusblogissa taas kampanjaan, jossa mainostetaan uutta yövoidetta. Tällainen rajaaminen onkin järkevää, sillä silloin mainostetut tuotteet ovat todennäköisemmin sellaisia, jotka herättävät blogin lukijoiden mielenkiinnon.
Bloggaajan tulisi aina pystyä pitämään erillään blogin kaupallinen ja ei-kaupallinen sisältö, jotta lukijat tietävät, koska kyseessä on mainos ja koska bloggaajan oma mielipide. Nykyään tämä on tärkeämpää kuin koskaan, koska rajanveto on vaikeaa ja bloggaamisessa liikkuvat yhä suuremmat palkkiot. Parhaimmillaan bloggaaminen on silloin, kun se pysyy mahdollisista palkkioista huolimatta aitona asiana, jota tehdään ennen kaikkea intohimosta aiheeseen.